מזונות אסורים לכלב

אבוקדו

אבוקדו מכיל חומר בשם פרסין. חומר זה בכמויות גדולות עלולות להיות רעילות לכלבים

בצל ושום

בצל ושום בכל צורותיהם- חי, מיובש, אבקה, מבושל, מטוגן- יכולים להרוס את תאי הדם האדומים של הכלב ולגרום לאנמיה חמורה. אכילת כמויות קטנות לעתים קרובות או כמות גדולה מאד בבת אחת יכולה לגרום להרעלה חמורה.

אלכוהול

 האלכוהול משפיע על הכבד והמוח של הכלב בדומה להשפעתו על בני אדם. עם זאת, דרושה כמות קטנה בהרבה כדי להזיק לכלב. גם כמות קטנה בלבד של אכוהול יכולה לגרום להקאות, שלשולים, דיכוי של מערכת העצבים המרכזית ועוד.

קפה, תה וקפאין

קפאין בכמויות גדולות עשוי להיות קטלני לכלבים, ואין סם נגד לטיפול בהרעלה.

בנוסף לקפה ותה ניתן למצוא קפאין גם בקקאו, שוקולד, קולה ועוד.

ענבים וצימוקים

ענבים וצימוקים עשויים לגרום לכשל כליות בכלבים. גם כמות קטנה מאד עלולה לגרום נזק.

חלב ומוצריו

חלב ומוצריו עשויים לגרום שלשולים ובעיות עיכול, וכן עשויים לגרום להתפתחות אלרגיה למזון (שמתבטאת כגירודים בעור).

אגוזים ושקדים

אין לאפשר לכלבים לאכול אגוזים ושקדים עקב סכנת החנק הטמונה בכך. בנוסף, אגוזים ושקדים מסוימים, וכן קליפותיהם מכילים חומרים רעילים.

ממתקים ומסטיקים

סוכריות, מסטיקים, משחות שיניים עלולים להביא לעלייה חדה ברמת האינסולין בדם הכלב. כתוצאה, רמת הסוכר בדם צונחת והדבר יכול לגרום לכשל כבד.

שוקולד

מרבית האנשים יודעים ששוקולד מסוכן לכלבים. בשוקולד מצוי חומר בשם תיאוברומין,שהינו רעיל לכלבים.

עצמות ושומן

שאריות אוכל שמכילות עצמות וחתיכות שומן שאנשים אינם אוכלים- לא מתאימות גם לכלבים. שומן רב, בין אם מבושל או לא, עלול לגרום דלקת בלבלב (פנקריאטיטיס).

כמו כן, למרות שעצמות נראות כמאכל טבעי לכלבים, הן נוטות להישבר לשבבים חדים ולכן עלולות לגרום לבעיות עיכול במקרה הטוב, ולחנק, קרע במערכת העיכול או חסימת מעיים במקרה הרע.

אפרסקים ושזיפים

הבעיה בפירות הנ"ל ואחרים היא גרעינים וחרצנים. הם עלולים לגרום לדלקת במעיים ואף לחסימת מעיים. כמו כן, החרצנים והגרעינים מכילים ציאניד, אשר רעיל מאד לבני אדם ולבעלי חיים, אך בעלי חיים לא יודעים שיש להימנע מאכילתם.

ביצים חיות

ישנן שתי בעיות במתן ביצים חיות לכלב. ראשית, הן עלולות לגרום לקלקול קיבה עקב נוכחות של חיידקים כגון אי.קולי וסלמונלה. כמו כן, קיים בביצים חיות אנזים אשר מפריע לספיגה של ויטמין בי, לכן כלבים אשר אוכלים ביצים חיות לאורך זמן מפתחים בעיות עור ופרווה.

בשר ודגים נאים

בדומה לביצים חיות, ישנה סכנה של חיידקים אשר יכולים לגרום לקלקול קיבה. בנוסף, דגים מסוימים מכילים טפיל שיכול לגרום למחלה קטלנית במידה ואינה מטופלת. הסימנים למחלה הם: הקאות, חום, בלוטות לימפה נפוחות.

הפתרון- בישול הדג והבשר לפני הגשתם לכלב.

מלח

לא מומלץ לתת לכלבים מזונות מלוחים (כגון צ'יפס או בייגלה). צריכה מוגזמת של מלח מגבירה צמא והשתנה ועלולה לגרום לעודף נתרן. הסימנים כוללים: הקאות, שלשולים, דיכאון, רעידות, חום גוף גבוה ופרכוסים. במקרים חמורים המצב יכול להסתיים במוות.

משקאות ומאכלים מתוקים

עודף סוכר גורם לאותן בעיות בכלבים, כמו שהוא גורם באנשים: השמנת יתר, בעיות שיניים ואף התפתחות סכרת.

בצק שמרים

לפני האפייה, בצק שמרים צריך לתפוח. זה בדיוק מה שקורה בתוך קיבתו של כלב שאכל בצק שמרים. הבצק תופח ומתנפח, מותח את הבטן של הכלב, לוחץ וגורם כאבים קשים. השמרים תופחים ומפיקים אלכוהול כחלק מהתהליך, מה שעלול לגרום להרעלת אלכוהול.

תרופות

תרופות  רבות אשר מיועדות לבני אדם הינן רעילות ומסוכנות מאד לכלבים. תרופות כגון אקמול עשויות להיות קטלניות לכלבים. לכן, בדיוק כפי שנוהגים עם ילדים, יש להרחיק תרופות מהישג ידם (ופיהם) של כלבים. כמו כן, לעולם אין לתת לכלבכם תרופה אלא אם הונחיתם לעשות זאת על ידי הווטרינר.

מוצרי אפייה ותבלינים

מוצרים רבים ונפוצים במטבח עלולים להזיק לכלב. לדוגמא, אבקת אפייה וסודה לשתייה הן רעילות. גם אגוז מוסקט ותבלינים נוספים הם רעילים. יש להרחיק מוצרים אלה מהכלב, לסגור דלתות של ארונות ואת המזווה בבית כדי למנוע הרעלות.

מה עושים במידה והכלב אכל משהו שאסור לו

כלבים הם סקרנים מטבעם ונוטים "לחקור" באמצעות הפה. גם בעלי כלבים זהירים מאד עלולים לגלות שכלבם אכל משהו שאסור לו. בשביל מצבים כאלה, מומלץ לשמור מספרי טלפון לשעת חירום- של הווטרינר שלכם או אלינו מרכז וטרינרי רמת השרון/הרצליה לטלפון 03-5403368. במידה ואתם חושדים כי הכלב אכל משהו מסוכן- צרו קשר עימנו בהקדם האפשרי!

מאת: דורון נרי , וטרינר  ואסתר מלול, אסיסטנטית
http://www.vets.co.il/